Info » Artiesten & Muziek » Chip Verco

Chip Verco

23 jaar geleden ben ik begonnen met Noseda. Eerst onder de naam Ghemical Stress, na paar optredens zijn we dan elk onze weg opgegaan. Daarna ben ik begonnen met chicago house, maar na een tijdje gaf mijn liefde voor techno toch de doorslag en ben ik begonnen met producen van techno en dark techno.
Ik heb ook remixes gemaakt voor Noseda en Ethan Fawkes. ik speel vaak op mws radio en online radio ’s zoals Fnoob, Techno connections en Nordic grooves.
Na veel respons van fans ben ik nu ook bezig om tracks uit te brengen.
Live spelen en alles geven op mijn optredens is mijn leuze.

- Endless Hope 


- Burning Floor (preview) OUT NOW!!!


-  Ein, Zwei, Drei,...!!!


- Cello (SOS Danger Shark) preview OUT NOW!!!


Abstructional Danger Buzzer EP

OUT NOW!!

- Micro Subarachnoid Space Fighter (preview)

- Purser x Driver (preview)

- No More Beer (preview)

- Nucleaire Shock (preview)


Preludium of Darkness EP

OUT now!!!

- Crossfield Boat (preview)

- Drone Fever (preview)

- Take-au-Saurius (preview)

Spirit Force Base EP

- Detectors of Trybals (preview)

- Fat Zero Forcer (preview)

Interview

Onlangs ben ik Chip Verco gaan interviewen en ben ik in zijn wereld gaan kijken... 
Ik heb daar zijn passie voor muziek in zijn habitat gezien en zijn erg lieve mama leren kennen. 
Ik zal deze dag nooit vergeten en Chip is duidelijk een sympathieke en erg goede artiest! 

Vraag 1: Hoe was afgelopen jaar voor u en wat waren de hoogtepunten?

Het labelfeest van Strohm Records in Hasselt, dat was voor mij echt een tof feest. Iedereen was er zo positief, de zaal was goed met de ideale klank om live te spelen.
Dat was zalig.
Voor mij was dat zeker het hoogtepunt van het afgelopen jaar.
Een jaar of 5 geleden heb ik eens via Noseda gespeeld op de Sinxen, dat was toen ook wel een hoogtepunt voor mij.

Vraag 2: Wat ik het belangrijkste dat je hebt bijgeleerd in het laatste jaar?

Ik blijf nog steeds bijleren. Ik heb net mijn blad van Ableton vernieuwd. Elk moment dat je met muziek bezig bent leer je bij en is weer iets nieuws, dus het is eigenlijk
oneinding blijven bijleren. *lacht*
Wanneer ik een liveset heb opgenomen en herbeluister, hoor ik dat ik misschien dit of dat zou kunnnen veranderen om het te verbeteren. 
Dat vind ik nu net het fijne aan live spelen, je kunt jezelf constant verbeteren door aanpassingen te doen en bij te leren.
Voor mij is het belangrijkste dat de mensen er zelf echt iets aan hebben, ik doe het ook voor mezelf maar vooral voor anderen.

Vraag 3: Wanneer je met je muziek start, gebruik je dan steeds dezelfde routine in de productie?

Ik begin gewoonlijk met de kick, omdat die moeilijk is. Er zijn tegenwoordig veel kicks met distortion op bijvoorbeeld, maar zelf begin ik altijd met 2 kicks.
Dan begin ik er mijn basslijn of een groovelijn in te stoppen om van daaruit te kunnen kijken wat ik ga kunnen creeėren van 'sound'.
Daar bouw ik op. 
Wanneer ik 2 goede kicks en een goede groove heb, maak ik mijn eerste lijn.
Vanaf daar kan het verschillende kanten opgaan, soms verras ik mezelf.
Het klinkt meestal heel 'techno', maar ik ga daar niet op voorhand vanuit dat het 'techno' zal worden, want soms kan het ook heel speciaal uitdraaien.

Ik heb soms de neiging om eens deephouse te maken, soms komt dat eruit. Dat is iets dat ik dan voor mezelf hou, dat zend ik niet naar labels of zo.
Voor mij is dat nog iets van vroeger toen ik startte met Chicago-house en met Noseda. Hij begon dark techno te maken en toen ik hier ook aan begon voelde ik dat het voor mij meer gewoon techno was.
Ik heb er geen vast patroon in omdat verschillende richtingen me soms aantrekken om in te gaan. Het is een gevoel.

Ik doe dat graag techno maken, maar ik vind het ook tof wanneer er eens iets anders uitkomt...
"Ein, Zwei, Drei" bijvoorbeeld was eens iets anders.

Vraag 4: Hoe zag je eerste set-up eruit? Hoe en waarom is je set-up geėvolueerd doorheen de jaren en welke stukken hardware zijn nu het belangrijkst voor jou?

Mijn eerste set-up was samen met Noseda een MC 303 van Roland en Noseda had de MC 505 en na een week of 2 hadden we ons eerste optreden.
Ik weet dat nog, ik deed gewoon met die MC 303 de acid geluiden, Noseda speelde de andere dingen en we hebben dat ongeveer een uur gedaan. 
Ik kende die machine toen nog niet, maar probeerde gewoon de knoppen uit en zo kwam het geluid toch nog mooi samen.
Wij heben dat eigenlijk altijd gehad, Noseda en ik, dat we mekaar goed aanvoelden om samen te spelen, het resultaat was een mooi geheel en hebben dat nog vaak gedaan nadien.

Hoelang is dit geleden?

24 jaren geleden. Maar we hebben alijd gezegd dat er een tijd komt dat iedereen gaat beginnen draaien. Ik wou iets anders, liever iets zelf creeėren.
Ik heb onlangs nog cassettes terug beluisterd van toen en dat blijft nog steeds verrassend...

Heel in het begin bij mijn ouders thuis had ik zo een houten versterker waar ik 16 boxen op had aangesloten. En van die CD's aan een mengpaneel van JB systems.
Na een half uur ontploft die versterker, kwam rook uit. Daar hebben we echt leute mee gehad.

Vraag 5: Zou je zeggen dat "spelen" voor jou improvisatie is? Zoals een compositie in dat moment? Of net niet en bereid je je niet voor?

Neen, voorbereiden is hier niet aan de orde. Als ik live ga spelen kijk ik altijd naar het moment zelf, kijken naar het publiek. 
Afhankelijk van hoe het publiek reageert beslis ik of ik soms iets kort speel of iets lang, mijn samples, kicks, hi-hats zijn allemaal apart.
En wanneer ik thuis alleen speel kijk ik hoe ik me op die moment voel en dat beslist hoe het gaat klinken. Ik doe daar soms zelfs een danske bij ook... 
Soms luister ik voor ik moet optreden een half uur muziek met mijn hoofdtelefoon om me al in de juiste mood te krijgen.

Afhankelijk van mijn gemoedstoestand zijn het soms eerder donkere klanken, of als ik goed voel meer zweverige klanken.
En als ik zie dat er wanneer er maar 10 man is, die zich alle 10 heel goed geamuseerd hebben, dan ben ik content. Dat is belangrijker dan ergens spelen waar veel volk is, 
maar die niet voor je muziekstijl zijn en daar dan weinig aan hebben.

Vraag 6: Als je raad mag geven aan beginnende artiesten, welke zou dat zijn?

Dat je zeker goed nadenkt over welke machines je wilt gebruiken en welke genre je goed ligt. Want wanneer je materiaal koopt, moet je dat enorm goed leren kennen.
Ik heb dat nog steeds. Met die Roland Mx-1 die ik heb is dat ook. 
Je moet goed blijven uitzoeken welke functies het toestel allemaal heeft en als het niet dadelijk lukt, het niet aan de kant zetten.
Het is beter dat je systematisch terug op de machine focust, dan haal je betere resultaten. 
Bij moeilijkere momenten kun je best eerst even rust pakken en wanneer het gevoel terug is, er terug aan beginnen.

Vraag 7: Is er iets dat anders is voor jou sinds je muziek hebt uitgebracht op Strohm Records?

Ja, ik ben meer beginnen nadenken over de tracks die ik maak, meer geluisterd ook naar mijn klanken die ik maak in mijn track.
Ook vooruitgang in de afstelling van mijn geluiden.
Dat is enorm positief, hierdoor was ik meer gemotiveerd. Ik heb veel gehad aan het label dat me steunde.